UPDATE! Voorlopige indelingen jeugd VV Jubbega seizoen 2021 / 2022

19 augustus 2021 12:30

UPDATE! PER 19 AUGUSTUS IS DE LIJST AANGEPAST!

Na een zeer turbulent jaar zijn wij als TC-jeugd van VV Jubbega en alle trainers tot een voorlopige indeling gekomen.

Het jeugdbeleid binnen VV Jubbega is erop gericht om alle spelers, standaardteams en overige teams, uitgaande van hun competenties, te stimuleren in hun ontwikkeling en daarmee op een hoger niveau te brengen.

Belangrijke voorwaarde voor die ontwikkeling is dat voetballen met plezier en in een goede teamspirit gebeurt. Voetbal is immers meer dan alleen de sport: het is ook (karakter-) vormend door samen te beleven en met elkaar te winnen én te verliezen.

Hoe we komen tot de indeling van de selecties leest u hieronder.

Criteria bij indeling

Bij de indeling hanteren we een aantal vaste criteria, hiervan kan worden afgeweken op initiatief of met instemming van Jeugdzaken (JZ). De communicatie over indelingen gebeurt onder regie van Jeugdzaken.

De criteria zijn:

• Het KNVB-beleid indeling leeftijdscategorieën; dit is een indeling naar leeftijd (jaartal), aangeduid als 'JO19, JO17, JO16, etc.' We gebruiken deze leeftijdsindeling als belangrijkste indelingscriterium.
  • Op de eerste regel zijn drie uitzonderingen mogelijk, te weten:
    1. met instemming van JZ, ouders en speler: spelen in een lagere leeftijdscategorie met dispensatie van de KNVB;
    2. spelen in een hogere leeftijdscategorie bij buitengewoon talent;
    3. spelen in een lagere leeftijdscategorie standaardelftal op basis van dispensatie biologische leeftijd (aanvraag KNVB).
  • Voldoende spelers per leeftijdscategorie om het gewenste aantal (standaard) teams in te delen.
  • Een evenwichtige verdeling van spelers binnen de breedteteams.

De volgorde van deze criteria is bewust gekozen. Na de regelgeving komen de belangen van de jeugdafdeling als geheel, de leeftijdscategorieën, teambelangen en individuele belangen.

Selecteren is een doorlopend proces

Spelers worden geselecteerd op basis van inzet, opkomst en prestaties tijdens trainingen en wedstrijden. Spelers kunnen zich op deze leeftijd snel ontwikkelen, daarom is selecteren een doorlopend proces gedurende het seizoen.

Vanaf aankomend jaar hebben wij gekozen voor meer selectiebeleid, dit houdt in dat er meerdere momenten in het seizoen zijn waarop selecties kunnen worden gewijzigd: bij de start van het nieuwe seizoen, in de herfstvakantie en in de winterstop.

Zo doen we recht aan de ontwikkeling en prestaties van spelers en hun ‘aanspraak’ op een plaats in de selectie en aan continuïteit in selecties en teams gedurende het seizoen.

Waarom in grotere groepen trainen en selectiebeleid?

Vanaf seizoen 2021 / 2022 gaan wij bij V.V. Jubbega meer trainen in grotere groepen en een selectiebeleid hanteren bij de categorieën waar dat mogelijk is.

Door deze opzet in te voeren verwachten wij iedere speler beter in beeld te kunnen krijgen en de doorstroom van talent zo beter kunnen monitoren. Ook wordt iedereen meer uitgedaagd op zijn / haar eigen niveau.

Trainers zijn leidend in deze procedure en zullen veel contact met elkaar hebben; inzet, motivatie, prestatie, opkomst en ontwikkeling zijn de belangrijkste competenties.

Aan de hand van bovenstaande competenties zullen bij de JO15 en JO13 de hoofdtrainers en de andere trainers bepalen wie er op zaterdag met het selectieteam meegaan. Iedereen verdient een eerlijke kans, en dit houdt elke speler/ouder ook scherp. Ook zijn trainers flexibeler en moet elke speler er 110% voor gaan

Selectieproces

1. 1. Interne scouting

Tijdens het seizoen wordt er tijdens de training en wedstrijden gescout door de Technisch Commissie Jeugd (TCJ) en de trainers. Ook aan trainers en teamleiders wordt informatie gevraagd over talentvolle spelers uit hun teams. Op grond van deze waarnemingen kunnen spelers worden uitgenodigd voor trainingen of (oefen)wedstrijden met hogere teams.

1. Selectiewedstrijden en -trainingen

Aanvullend op de interne scouting kunnen desgewenst en alleen op uitdrukkelijk verzoek van de TCJ Onder- en/of Bovenbouw gedurende en aan het einde van het seizoen extra trainingen en wedstrijden georganiseerd worden met als doel een zorgvuldige en onderbouwde keuze voor de selectieteams voor het nieuwe seizoen.

Indeling selecties

De indeling van de selecties is een taak van de Jeugdzaken in samenspraak met (selectie)trainers en de Technisch Coördinator Jeugd. Waarbij criteria zoals techniek (goede balaanname, in goede richting en met juiste snelheid inpassen, snel handelen, vrijlopen (etc.), snelheid, duelkracht, concentratie, motivatie, coachbaarheid, voetbalpotentie, etc. centraal staan.

Bekendmaking selecties

De selecties worden bekend gemaakt op 30 mei, vanaf die datum wordt er getraind in de nieuwe selecties, ook de Regio Cup zal worden gespeeld met de nieuwe selecties. Een definitieve verdeling van spelers in het eerste en/of tweede team wordt dan nog niet gemaakt. Aan het begin van het nieuwe seizoen kunnen eventueel nog wel wisselingen plaatsvinden als gevolg van late opzeggingen en aanmeldingen van nieuwe leden. De indeling is daarom (nog) niet rotsvast.

Doorstromen Kabouters

Kaboutervoetbal is bestemd voor kinderen vanaf 4/5 jaar. Kabouters zijn nog niet speelgerechtigd om bij de KNVB wedstrijden te voetballen, maar kunnen wel bij V.V. Jubbega terecht om leuke en gerichte trainingen te volgen welke passen bij hun leeftijdscategorie. Vanuit het kaboutervoetbal is het gemakkelijk doorstromen naar de Onder-8 pupillen. De kabouters hebben namelijk al een bepaalde basis gevormd met als gevolg dat de spelertjes door kunnen naar het niveau van de JO8.

Kabouters geboren in  2013 / 2014 kunnen de stap maken naar de JO8-pupillen, door lid te worden van V.V. Jubbega en hierdoor speelgerechtigd te worden bij de KNVB.

Inschrijven voor 15 juni 2021, zodat de teamindeling voor start seizoen 2021/2022 geheel rond is.

Teamindelingen jeugd 2021/22